Workcept logo
Het geheim van topwerkgevers: integreren van employer branding en job marketing voor talentacquisitie

Het geheim van topwerkgevers: integreren van employer branding en job marketing voor talentacquisitie

Inhoudsopgave

Job marketing wordt steeds populairder, en ook employer branding maakt grote stappen. Maar wat voor veel bedrijven het beste heeft gewerkt bij het uitbreiden van hun team, is de combinatie van de twee! Wij vertellen je precies wat de termen inhouden en laten je twee voorbeelden zien die je gegarandeerd zullen inspireren.

Wat is employer branding?

Het employer branding model in een notendop? Weten wie je bent als organisatie, en deze gedachte op de juiste manier en plek(ken) overbrengen, met als doel om nieuwe collega’s aan te trekken en te behouden. Het gaat bij employer branding dus niet alleen om de strategie, maar ook om het diepere niveau: voor je begint moet je je bedrijf én je boodschap goed kennen en eventueel wat bijschaven. Wie tijd steekt in employer branding heeft ook een goed beeld van wie er bij de organisatie past. Het gaat dus vooral om de kwaliteit van je (nieuwe) personeel; want wie zich thuis voelt binnen je bedrijf zal er ook langer blijven.

Wat is job marketing?

Job marketing is vergelijkbaar met “reguliere” marketing; het is namelijk het promoten van vacatures. Dit gebeurt tegenwoordig vaak online. Het is bij job marketing belangrijk dat je je doelgroep goed kent, zodat je weet hoe en waar je moet adverteren, bijvoorbeeld op welke kanalen. Een job marketing campagne staat vaak op zichzelf al sterk, maar kan ook een onderdeel vormen van employer branding.

Job marketing en employer branding combineren

Benieuwd hoe job marketing en employer branding eruit zien in de praktijk? Deze 2 grote Nederlandse bedrijven combineerden de twee en overtroffen zo iedereens verwachtingen op het gebied van talentacquisitie.

NS

NS heeft het afgelopen jaar veel geld en energie gestoken in opvallende reclames. Het bedrijf zocht voornamelijk conducteurs en machinisten. De belangrijkste boodschap? Werken bij NS is meer dan een baan. De campagne laat vooral de diversiteit en dynamiek van het werken bij NS naar voren komen. De resultaten van de campagne vallen ook niet tegen: het aantal websitebezoekers steeg met 20%, het aantal sollicitaties met 30%, en de naamsbekendheid met 5%.

Coolblue

Coolblue staat bekend om haar unieke bedrijfscultuur, en dat is precies wat ze met hun employer branding naar buiten brengen. Bij Coolblue staat vrolijkheid, simplisme en jezelf kunnen zijn bovenaan, en die feeling blijft je gehele Coolbue-carrière bij je. Van de job marketing campagne waar kandidaten op binnenstromen tot (eventueel) je offboarding bij de organisatie. Het gaat hier dus veel verder dan het verspreiden van vacatures. Ook hier steeg het aantal websitebezoekers met 20%, en het aantal sollicitaties voor de functies van bezorger en klantenservicemedewerker met 30%.

Een ijzersterke combinatie

Je kunt job marketing en employer branding dus als twee verschillende tactieken zien op het gebied van recruitment. Maar deze bedrijven bewijzen dat de twee tactieken elkaar versterken wanneer ze samen ingezet worden. Een slimme zet dus, voor wie nieuwe collega’s zoekt en bereid is om daar wat meer tijd en energie in te steken!

Bericht delen?